Saturday 12 November 2016

Filled Under:

TERKINI: TOLONG JANGAN BELI KENTANG DI PASARAYA T**** LAGI . Kentang ini sengaja Diedarkan untuk mematikan .........
























1. Sekembalinya di Malaysia, Julai lalu, saya amat terkejut bila melihat produk-prduk berasaskan kentang dengan gahnya meletak jenama Simplot berada di ruang sejuk beku di pasar raya terkemuka.

2. Saya amat terkejut kerana saya baru selesai melakukan kajian kes bagi syarikat Simplot yang ketika itu sedang mengalami cabaran memasarkan kentang 'genetically modified' di USA. Tup-tup, produk mereka ada di Malaysia.

3. Setelah diselidik, rupanya FDA baru saja memberi kelulusan kepada Simplot untuk memasarkan kentang GMO (Genetically Modified Organisms) mereka yang mempunyai 'trait' tambahan iaitu tahan lebih lama, tidak cepat lebam dan rintang perosak. 

4. Sebagai pelajar ijazah Bioteknologi yang membuat projek genetic modification untuk projek tahun akhir, membuat kajian kes tentang Innate Potato keluaran Simplot semasa program Masters 'is like music to my ears'.

5. Banyak bantahan dan isu dibangkitkan umum di USA kerana rakyat mereka yang anti dengan produk GMO dan maklum tentang FDA yang sering dikaitkan dengan gangguan politik dan ketidaktelusan. Masakan tidak, pihak tertinggi FDA adalah bekas eksekutif tertinggi Monsanto. Siapa Monsanto? Google saja untuk tahu tentang dalang terbesar perosak alam dan manusia.

6. Monsanto juga dikaitkan dengan kes microephaly yang lebih digembar-gemburkan sebagai akibat jangkitan virus Zika. 




0 comments:

Post a Comment